ជាងទងខ្មែរសម័យនគរភ្នំ បានបង្ហាញឲ្យឃើញពីការផ្លាស់ប្តូរ និងភាពរុងរឿងថ្កុំថ្កើង ក្នុងវិស័យឧស្សាហកម្មលោហធាតុមាស
ភ្នំពេញៈ
ដោយ៖ សេង ស៊ីដារ៉ូ
ឧស្សាហកម្មលោហធាតុ បានធ្វើឲ្យទម្រង់សង្គមខ្មែរ នាដើមសតវត្សរ៍ទី១ នៃគ.ស បានផ្លាស់ប្តូរ ព្រោះគេសង្កេតឃើញថា មានការបែងចែកប្រជាពលរដ្ឋជាក្រុមៗ ដែលមានជំនាញខុសប្លែកៗពីគ្នា ដូចជាក្រុមជាងដែក ជាងទង និងជាងឈើ ជាដើម នៅក្នុងសង្គមខ្មែរ។
ទន្ទឹមនឹងនេះ គេក៏បានឃើញបណ្តាញពាណិជ្ជកម្មខ្វាត់ខ្វែង ទូទាំងព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា ជាហេតុដែលបណ្តាលឲ្យយើងអាចសន្និដ្ឋានថា សម័យនេះ ជាសម័យរុងរឿងថ្កុំថ្កើង ក្នុងវិស័យឧស្សាហកម្មលោហធាតុ។
ដូច្នេះយើងធ្វើការផ្តោតការចាប់អារម្មណ៍ ទៅលើវត្ថុមួយចំនួនធ្វើអំពីមាស ដែលបានមកពីទីក្រុងវ្យាធបុរៈបច្ចុប្បន្ន ហៅអង្គបុរី ក្នុងខេត្តតាកែវ ។
មាស ជាលោហធាតុមួយដែលជនជាតិខ្មែរចាត់ទុកថា ជាពិសិដ្ឋ ត្រូវគេប្រើប្រាស់ ដើម្បីសូនរូបទេវតា ឬគ្រឿងអលង្កាផ្សេងៗ។ យ៉ាងណាមិញ មាសក៏ជានិមិត្តរូបភាពនៃភាពបរិសុទ្ធ និងអមតៈដែរ ដូច្នេះហើយបានជាលោកហធាតុនេះ មានតម្លៃជាងអ្វីទាំងអស់ តាំងពីសម័យបុរាណរហូតដល់សព្វថ្ងៃ។
ការរកឃើញ នូវឧបករណ៍ជាងទងដូចជាពុម្ព និងក្រឡសម្រាប់ស្លមាស នៅស្រុកអង្គរបុរី បានបញ្ជាក់ថាប្រភពនៃជាងទងខ្មែរពិតជាកើតចេញពីតំបន់នេះមែន។
លទ្ធផលរបស់អ្នកស្រាវជ្រាវ នៃក្រសួងវប្បធម៌ និងវិចិត្រសិល្បៈ បានឲ្យដឹងថា មាសដែលជនជាតិខ្មែរបុរាណបានប្រើនោះមានភាពសម្បូរបែបជាអតិបរិមា និងលក្ខណៈខុសប្លែកៗពីគ្នា។ ដំបូងបង្អស់ យើងសូមរៀបរាប់អំពីកាក់ធ្វើអំពីមាសមួយចំនួន គឺ
វត្ថុវប្បធម៌ទាំងអស់នោះ គេមានឃើញកាក់មាសជាច្រើន ដែលជាភស្តុតាង នៃការប្រើជាមួយប្រទេសជិតខាង ជាពិសេសប្រទេសចិន និងនគរទ្វារវតី នៃជនជាតិមន ដែលទើបតែត្រូវបានបង្កើតឡើង នៅចុងសតវត្សរ៍ទី៦ នៃគ្រិស្តសករាជ។ កាក់មាសខ្លះ មានរូបមាន់កំពុងរងាវនៅម្ខាង ហើយរីឯម្ខាងទៀត មានរូបព្រះអាទិត្យរះ និងលិខ ឬក៏រូបខ្យងស័ង្ខជាដើម។
នៅសម័យនគរភ្នំ ការសិក្សានូវសំណល់វប្បធម៌ បានបញ្ជាក់ឲ្យយើងដឹងថា ខ្មែរយើងចេះស្លរលោហធាតុ ដូចជាដែក សំរិទ្ធឹ មាស និងប្រាក់ សម្រាប់ធ្វើឧបករណ៍ប្រើប្រាស់ និងវត្ថុសម្រាប់សក្ការៈបូជា ដូចជាព្រះបដិមា ជាដើម។ ក្នុងចំណោមរូបចម្លាក់ដែលធ្វើអំពីមាស ដែលជាវត្ថុធាតុដើម យើងអាចឃើញមាន វត្តមានរបស់រូបសំណាក់តំណាងព្រះអាទិទេពទាំងឡាយ ព្រមទាំងនិមិត្តសញ្ញា។ ទេវរូប ឬពុទ្ធរូប ឬក៏និមិត្ត សញ្ញាតំណាងព្រះបដិមាតូចធំទាំងឡាយ ធ្វើអំពីមាស និងប្រាក់ មានចំនួនតិច ហើយទំហំតូច។
យើងពុំបានឃើញផ្ទាល់ទេ ប៉ុន្តែតាមសេចក្តីអធិប្បាយរបស់អ្នកស្រុកយើង ឲ្យដឹងថាព្រះបដិមាទាំងនោះតំណាងព្រះវិស្ណុំ និងព្រះពុទ្ធអង្គប្រក់នាគ ។
ក្នុងពេលជាមួយគ្នានេះដែរ យើងក៏បានឃើញរូបសិវលិង្គមាស និងស្រោបមាសជាច្រើន ត្រូវបានគេរកឃើញ ។ តែទោះជាយ៉ាងនេះក្តី ក៏វត្ថុជាទីគោរពសក្ការៈភាគច្រើន ដែលមានចំនួនច្រើនឥតគណនា ធ្វើអំពីប្រាក់ សំណ និងស្ពាន់ ឬក៏ដែក។
អ្វីដែលគួរអោយកត់សម្គាល់ផងដែរនោះ គឺ រូបចម្លាក់មួយចំនួន ដែលគេប្រថាប់លើសន្លឹកមាសស្តើងៗប្រើជាយ័ន្ត ដែលភាគច្រើនត្រូវបានគរកឃើញនៅក្រោមខឿន មូលនិធិសាសនា ដូចជាបូជនីយដ្ឋានជាដើម។
ដូចពោលខាងលើ នៅលើសន្លឹកមាសទាំងអស់នោះ គេអាចឃើញនូវរូបសំណាក់តំនាង ឲ្យព្រះអាទិទេព្យ នៃលទ្ធិពុទ្ធសាសនា បែបព្រាហ្មណ៍និយម និងពុទ្ធនិយម ដូចជា ព្រះពុទ្ធអង្គ ព្រះនរាយណ៍ព្រមទាំងនិមិត្តសញ្ញា ជាច្រើនដូចជា សត្វអណ្តើក ស្លឹកពោធិ៍ រូបហនុមាណកាន់ដំបង គោនន្ទិន ខ្យងស័ង្ខ និងកងចក្រជាដើម។
ពាក់ព័ន្ធ និងគ្រឿងអលង្ការវិញ ដែលមានចំនួនយ៉ាងច្រើនគណនា យើងអាចសង្កេតឃើញមានអលង្ការជាច្រើន ដូចជាក្រវិលច្រមុះ ក្រវិលត្រៀក បន្តោងក អង្កាំគ្រប់ខ្នាត ចិញ្ចៀនដៃ និងជើង។ល។
ចិញ្ចៀនមាស ទាំងអស់នោះមានដាំត្បូងធ្វើអំពីកែវ ល្ល ឬធ្វើអំពីថ្ម ដែលពីលើមានឆ្លាក់រូបគោនន្ទិន ព្រះនាងលក្ម្សី ជាដើម ហើយជួនកាលគេក៏បានឃើញដែរ នូវរូបទន្សាយ ខ្យងស័ង្ខ ឬផ្កា គួរឲ្យបេតីណាស់។ ហើយ សម្ភារៈធ្វើអំពីមាសទាំងនោះ ដែលយើងរៀបរាប់ខាងលើនេះ គឺខុសពីសម្ភារៈដែលគេបានរកឃើញ នៅម្តុំកំពង់ផែអូរកែវ និងនៅអ៊ូថង ព្រមទាំងនៅកញ្ចនៈបុរី នៅប្រទេសថៃ៕
Post a Comment