ការទុកចោលប្រាសាទនានា ក្នុងរជ្ជកាលស្តេចនីមួយៗ ពិសេសប្រាសាទតាកែវ ក្នុងរាជ្យព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៥
ខេត្តសៀមរាបៈ
ដោយ៖ សេង ស៊ីដារ៉ូ
ប្រាង្គប្រាសាទបុរាណខ្មែរ
គឺជាស្នាព្រះហស្តរបស់អង្គក្សត្រនីមួយៗ ដោយប្រាសាទទាំងនេះ ជាប្រាសាទផ្ទាល់
ខ្លួនរបស់ព្រះមហាក្សត្រតែម្តង។
ដោយហេតុនេះហើយ នៅពេលដែលអ្នកគ្រប់គ្រងប្រាសាទនោះ បានស្លាប់ទៅ ទើបគេធ្វើការបោះបង់ចោលប្រាសាទទាំងនោះតែម្តង។
ឧទាហរណ៍៖ យ៉ាងជាក់ស្តែងគឺប្រាសាទ
«តាកែវ» នៅខាងកើតអង្គរធំ ដែលគេស្ថាបនាមិនទាន់ហើយផងត្រូវ
បានគេបោះបង់ចោល
ពីព្រោះព្រះមហាក្សត្រជ័យវរ្ម័នទី៥ ជាម្ចាស់ប្រាសាទនេះ ទ្រង់ចូលទីវង្គត់ នៅពេលដែលកំពុងសាងសងក្នុងឆ្នាំ៨៦៩។
គេត្រូវដឹងថា ក្រៅពីប្រាសាទ «តាកែវ» ត្រូវបានបោះបង់ចោលនោះ មិនមែនមានន័យថា គេទុកចោលក្នុងព្រៃ
ឥតមានអ្នកណាមួយនៅទីនោះទេ។ ប្រាសាទនីមួយៗ របស់អង្គណាក៏ដោយ ឲ្យតែមានទំហំធំបន្តិច ត្រូវតែប្រគល់ឲ្យព្រាហ្មណ៍
មកនៅទីកន្លែងដើម្បីថែរក្សា។ ដល់ពេលម្ចាស់ប្រាសាទនោះស្លាប់ទៅ ព្រាហ្មណ៍ដែលនៅទីនោះ
នៅតែបន្តការថែទាំដូចពីមុនដដែល។
នាសម័យអង្គរ ខ្មែរមិនមែនមានសាសនាតែមួយ
ដែលជាព្រហ្មញ្ញសាសនានោះទេ។ គេមានព្រះពុទ្ធសាសនា
ដែរ តែព្រះពុទ្ធសាសនានេះ គឺព្រះពុទ្ធសាសនាមហាយាន
មិនមែនព្រះពុទ្ធសាសនាហិនយាន ឬថេរវាទទេ។
ស្តេចសុរិយាវរ្ម័នទី១ និងស្តេចជ័យវរ្ម័នទី៧
គឺជាក្សត្រ ដែលកាន់ព្រះពុទ្ធសាសនាមហាយាន។ ក្នុងសាសនានេះ
គេគោរពច្រើន ដល់ព្រះពោធិ៍សត្វ
ដែលមានរូបចម្លាក់ថ្មយ៉ាងធំ យ៉ាងច្រើន នៅលើកំពូលប្រាសាទ «បាយ៉ាន្ត»
សព្វថ្ងៃ គេហៅថា បា្រសាទបាយ័ន។ ក្នុងការគ្រប់គ្រងរដ្ឋ
ព្រះមហាក្សត្រទាំងនោះ គោរពតាម វប្បធម៌ព្រហ្មញ្ញសាសនាទាំងអស់ ពិតមែនតែព្រះអង្គកាន់ព្រះពុទ្ធសាសនា។
គេទុកព្រះពុទ្ធជាព្រះវិស្ណុ ដែលបានក្លែងខ្លួនមក តែប៉ុណ្ណោះ។ គេគោរពយ៉ាងត្រឹមត្រូវ
នៃគម្ពីរ«វិដា» ដែលជាគម្ពីរធម៌របស់ព្រហ្មញ្ញសាសនាផង
និងជារដ្ឋធម្ម នុញ្ញរបស់រដ្ឋផង។
ព្រះមហាក្សត្រខ្មែរ ដែលកាន់ព្រះពុទ្ធសាសនាមហាយាន
ទ្រង់រស់នៅជាមួយអ្នកកាន់ព្រហ្មញ្ញសាសនា យ៉ាង
ត្រជាក់ត្រជុំ ត្រឹមត្រូវ ដោយសន្តិភាព។
ព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៧ ទ្រង់មានព្រះមហេសីមួយ ដែលជាបុត្រីរបស់
ព្រាហ្មណ៍ទៀតផង។ ព្រះគ្រូរបស់ព្រះអង្គ
ក៏ជាព្រាហ្មណ៍មួយអង្គដែរ ដែលមកពីតំបន់ យៈមុណា នៅស្រុក
ក្លឹង្គ ឬឥណ្ឌា ហើយដែលមានព្រះនាមថា
«ហរាជឥសីកេសា»។ ដោយមានការគោរព ដល់ព្រហ្មញ្ញសាសនា
នេះ
ហើយបានជាគេឃើញនៅប្រាសាទបាយ័ន រូបលឹង្គ និងយោនី ដែលជាតំណាងព្រះឥសូរ ព្រមទាំងរូបផ្សេងៗ
របស់ព្រះនារាយណ៍ទៀតផង៕
Post a Comment