Header Ads

រមណីយដ្ឋាន ប្រាសាទវត្តព្រះធាតុទឹកឆា ឬហៅម្យ៉ាងទៀតថា សិទ្ធិបុរ ​«ត្រង់កន្លែងទឹកឆាសព្វថ្ងៃ»​

ខេត្តកំពង់ចាមៈ

ដោយ៖ សេង ស៊ីដារ៉ូ


ឈ្មោះ «ទឹកឆា» បានក្លាយទៅជារមណីយដ្ឋានមួយសម្រាប់ទេសចរណ៍ជាតិ បើយើងធ្វើដំណើរទៅកម្សាន្ត​ម្តងៗ 

ធ្វើយើងឲ្យមានអារម្មណ៍រីករាយ បំបាត់ភាពស្មុគស្មាន ពីការងារដែលមមាញឹក។​

រមណីយដ្ឋាន ប្រាសាទវត្តព្រះធាតុទឹកឆានេះ មានភ្ញៀវទេសចរណ៍មកលេងកំសាន្តគ្រប់ទិសទី ពុំដែលភ្លេច​

ឈ្មោះ«ទឹកឆា» ក្នុងទឹកដីខេត្តកំពង់ចាមនោះទេ។​

ពីដើមមក មានតែតួប្រាសាទថ្មបាក់បែកស្ទើរតែអស់គ្មានសល់ ដែលនៅជាពីរកន្លែងក្បែរគ្នា ហើយប្រាសាទ​ទាំងពីរនេះ ​មានជ្រោះប្រឡាយ​ទឹក​តាំងពីបុរាណមក​ និងមានទឹកហូរខួបប្រាំងខួបវស្សា គឺរដូវវស្សាមាន​ទឹក​សឹងពេញព្រៀប រដូវប្រាំងនៅសល់ត្រឹមក្បាលជង្គង់ ឬលើក្បាលជង្គង់បន្តិច។ ទឹកនេះថ្លាឈ្វេង ហើយហូរ​រិចៗ​មិនចេះឈប់ ​ជាហេតុនាំឲ្យអ្នកផងទៅងូតលេងលំហែប្រាណយ៉ាងសប្បាយរីករាយ។​ សងខាងប្រឡាយ​ទឹកថ្លាខ្យង មានរុក្ខាល តាវល្លិ៍ដុះខ្ពស់ស្រោងស្រឹងប្រទាក់ប្រទិនគ្នា តែសព្វថ្ងៃ​គេបាន​កាប់​រំលីងឲ្យបានជាវាល​មួយកន្លែងយ៉ាងធំ គឺនៅចំត្រង់ផ្លូវទឹក និងតួប្រាង្គថ្ម​។ ​មិនតែប៉ុណ្ណោះរាជការបានកសាង​ជាទំនប់ទឹកមួយ​សំ​ខាន់ ដើម្បីយកប្រយោជន៍អំពីប្រឡាយទឹកបុរាណមួយនេះ​ នាំយកទឹកទៅចែកដល់ប្រជាកសិករ​សម្រាប់ធ្វើ​ស្រែចំការ ​ក្នុងស្រុកព្រៃឈរ ខេត្តកំពង់ចាម និងស្រុកបារាយណ៍ ខេត្តកំពង់ធំ។

សព្វថ្ងៃថាទឹកឆា បានក្លាយជារមណីយដ្ឋានដ៏សំខាន់សម្រាប់ទេសចរណ៍ជាតិ ប៉ុន្តែប្រវត្តិពង្សាវតារបស់ទី​ឋាន​នេះ

 វាឋិតនៅក្នុងសភាពងងឹតនៅឡើយ​ ពុំដឹងថា តើទីនេះពីបុរាណជាទីអ្វីទេ?កើតមានពីត្រឹមណាមកទេ?

ដើម្បីជម្រះមន្ទិលទាំងនេះខ្លះ ក្រុមជុំនំទំនៀមទម្លាប់​ បានប្រមែប្រមូលឯកសារ​ដែលមានតម្កល់ទុក​យូរមក​ហើយ

ចាត់ឲ្យសមាជិកទៅពិនិត្យសង្កេតដល់ទីកន្លែង ក៏រៀបចំធ្វើជាសេចក្តីរាយការណ៍អំពីទីកន្លែងនេះ​ឡើង​ដាក់ចំណង

ជើងថា «ប្រាសាទព្រះធាតុទឹកឆា»តាមឈ្មោះបុរាណនៃប្រាសាទដដែលហៅថា «គុកព្រះធាតុ ឬវត្តព្រះធាតុ»នៅត្រង់កន្លែងទឹកឆានេះ។​ពាក្យ«ទឹកឆា»​នេះ​ ក៏ពុំមែនជាពាក្យទើបតែបង្កើតថ្មីនោះទេ គឺ​មានតាំងពីយូរណាស់ហើយ ទើប​មានជាប់​ហៅនៅក្នុងសៀវភៅ​«សិលាចារឹកនៅប្រទេសកម្ពុជា របស់លោកហ្សសឺដេស»សរសេរកំណត់ឈ្មោះកន្លែងនេះថា «វត្តព្រះធាតុនៅទឹកឆា»

ដើម្បីឲ្យបានច្បាស់ «ប្រាសាទព្រះធាតុទឹកឆា»  យើងតែងតែនិយាយតាមសិលាចារឹកមួយ​ដែលអ្នកស្រាវជា្រវ​បាន រកឃើញ ហើយនាំមកតម្កល់ទុកនៅសារមន្ទីរជាតិ នាក្រុងភ្នំពេញសព្វថ្ងៃ។ សិលាចារឹកនេះ នៅមានរូប​រាងស្អាតល្អអក្សរនៅច្បាស់ជាបន្ទះក្រាស់កម្ពស់១ម៉ែត្រ«មិនគិតជើងតម្កល់»​ទទឹងមុខ០.៥០ម៉ែត្រ​ខាងកំ​ពូល​​​លើមានឆ្លាក់ជារូបព្រះគណេស។ អក្សរចារឹកមានទាំងសងខា​ង ​គឺម្ខាងមាន ២៣បន្ទាត់​ជាភាសាសំស្ក្រឹត ​និង​ម្ខាង​ទៀតមាន​១៦បន្ទាត់ជាភាសាខ្មែរ។​

សេចក្តីក្នុងសិលាចារឹកនេះហើយ ជាទ្វារបើកចំហឲ្យយើងមើលផ្លូវឃើញនូវប្រវត្តិដ៏វែងឆ្ងាយនៃទីកន្លែងនេះ។

​សិលាចារឹកសរសេរថា ទីកន្លែងនេះ​កសាងឡើងតាំងពី៩៤៧ស័ក «»(គ.ស១០២៥)​ក្នុងរជ្ជកាលព្រះបាទ​សូរ្យ វរ្ម័នទី​១។កាលនោះព្រះរាជា ទ្រង់ទទួលប្រោសព្រះរាជទាន​ តាមសេចក្តីក្រាបបង្គំទូលស្នើអំពីអ្នកប្រាជ្ញ​ម្នាក់​​​ឈ្មោះ ​«ជង្ឃល» ហើយដែលមានសន្មតនាមមួយទៀតថា លក្សិន្ទ្របណ្ឌិត។ លោក ជង្ឃល​បានរក​ឃើញទីដីមួយកន្លែងក្នុងតំបន់មួយហៅថា សិទ្ធិបុរ ​«ត្រង់កន្លែងទឹកឆាសព្វថ្ងៃ»​មានទំនងស្រឡះស្រឡំល្អ​ក៏​ទូលស្នើចំពោះព្រះរាជា សុំទីនេះធ្វើជាអារាមសម្រាប់ធ្វើសក្ការបូជាចំពោះសាសនាព្រាហ្មណ៍ ដោយថ្វាយ​ទាំង​សេចក្តីព្រាងសព្វគ្រប់ សម្រាប់រៀបចំកន្លែងនេះ ទុកជាស្នាដៃដ៏សំខាន់ផង។ គ្រានោះ ព្រះបាទសូរ្យវរ្ម័ន ព្រះអង្គទ្រង់ប្រោសព្រះរាជានុញ្ញាតតាមសេចក្តីសុំ ព្រមទាំងប្រទាន​នូវទ្រព្យសម្បត្តិជាច្រើនទៀ​​ត ​ដើម្បីជា មធ្យោ​បាយក្នុងការកសាងនេះផង។

បណ្ឌិតជង្ឃល ឬលក្សិន្ទ្របណ្ឌិត ​ចាប់ធ្វើកិច្ចការស្ថាបនានេះឡើង តាមកម្លាំងព្រះរាជ្យទ្រព្យ និងតាមប្រាជ្ញា​របស់

លោក ក្នុងការបញ្ចុះបញ្ចូលរកជំនួយពីអ្នកស្រុក​ បានស្រេចសព្វគ្រប់តាមគម្រោងហើយ បានដាក់ថ្វាយ​ព្រះរាជា

ទ្រង់ទត គឺនៅក្នុងប្រាសាទមានតម្កល់សិវលិង្គ​ នៅកណ្តាលសន្មតនាមលិង្គនោះថា​«ស្រីភទ្រេស្វរៈ»​និងទេវរូបពីរអមសងខាងមួយមាននាមថា«បរមេស្វរៈ»មួយទៀតថា«សរស្វតិ»។ចំពីមុខទិសខាងកើតមានគុហាមួយទៀតជាទេវស្ថានមានទំហំតូចដែលសព្វថ្ងៃយើងឃើញបាក់ធ្លាក់ថ្មគរជាគំនរកប់ក្នុងព្រៃក្បែរប្រឡាយទឹកជ្រោះមានតែស៊ុមទ្វារមួយនៅសល់គ្រាន់ជាការបង្ហាញហេតុតែប៉ុណ្ណោះ។ស្ថាបត្យករបានចាត់ការជីកស្រះមួយយ៉ាងធំទូលាយនៅចំហៀងខាងស្តាំប្រាសាទឲ្យឈ្មោះថា«លក្សិន្ទ្រដាក»ហើយប្រតិស្ថានលិង្គមាសមួយតម្កល់នៅកណ្តាលស្រះផង។ ព័ទ្ធជុំវិញនៃទីបរិវេណនេះមានការរៀបចំ បានជាស្រុកភូមិមួយយ៉ាងស្តុកស្តម្ភ ដោ​យប្រជុំអ្នកស្រុកជិតខាងឲ្យមករស់នៅជួបជុំកុះករគ្នាឡើងក្នុងសម័យនោះ។ ដូច្នេះបរិយាកាសក្រុងថ្មីនេះឯង ក៏បានជាសភាពអឹកធឹកឡើង។

ក្រោយដែលបានរៀបចំរួចស្រេច លក្សិន្ទ្របណ្ឌិត បាននាំពត៌មានចូលក្រាបបង្គំទូលព្រះបាទសូរ្យវរ្ម័នទី១ព្រះអង្គក៏

ទ្រង់ស្តេចយាងប្រារព្ធពិធីសម្ពោធទីកន្លែងនេះយ៉ាងមហោឡារិកនៅក្នុងឆ្នាំ៩៤៧ស័ក(គ.ស១០២៥)ដែលយើង

ចង្អុលម្តងមកហើយពីខាងលើ។ក្នុងព្រះរាជពិធីសម្ពោធនេះព្រះរាជាទ្រង់ប្រោសប្រទាននូវធនធានជាប្រដាប់ប្រើ

ប្រាស់ពួកពលព្រះ២៩នាក់ ដីស្រែនៅជុំវិញប្រាសាទ និងស្រះទឹកនេះទាំងអស់ព្រមទាំងទីលានធំៗសម្រាប់ប្រកប

ពិធី ឬជាគ្រឿងលម្អទុកជាទ្រព្យផ្ទាល់នៃព្រះគុហានេះផង។មិនតែប៉ុណ្ណោះព្រះអង្គបានប្រោសព្រះរាជទាននាមទី

កន្លែងនេះថា«លក្សិន្ទ្របថ»ដោយនិយមតាមនាមបណ្ឌិតអ្នកកសាង។សេចក្តីហូរហែដូចអធិប្បាយមកនេះជាប្រវត្តិដើមនៃប្រាសាទនិងទីកន្លែងទឹកឆា។ឥឡូវយើងអធិប្បាយពីទ្រង់ទ្រាយដែលជាតម្រាសល់មកដល់សព្វថ្ងៃនេះម្តង ព្រោះសម្រាប់ជួយណែនាំផ្លូវពពួកទេសចរណ៍យើងដែលត្រូវការទស្សនាទីកន្លែងនេះផង។

សព្វថ្ងៃនេះស្រះបុរាណ ដែលយើងពោលខាងលើថា ជាស្នាដៃបណ្ឌិតជង្ឃល​នោះហើយដែលជាធ្នារទឹក​ដ៏​ធំ​មួយ

​នៅចំមុខទំនប់ ដែលក្រសួងកសិកម្មទើបនឹងស្ថាបនាឡើងក្នុងបច្ចុប្បន្ននេះ។ រីឯប្រឡាយទឹកនេះសោត ហូរធ្លាក់

ពីសីលប្រភពនៅទិសខាងជើងក្នុងខេត្តកំពង់ធំឯនោះ ហើយហូរត្រង់មកត្បូង លុះមកដល់ចំហៀង​ប្រាសាទនេះ 

ក៏ធ្លាក់ទឹកចូលក្នុងរង្វះធំមួយ ដែលយើងហៅថា«ធ្នារ»​ខាង​លើនេះឯង។ ​ពីបុរាណមក​ទឹកដក់​ពេញ​ព្រៀបនៅត្រង់នេះ តែមានកូនជ្រោះតូចៗ បែកមែកធាងនាំបង្ហូរទឹកទៅចាក់បញ្ចូលដីស្រែ នាភូមិជិត​ខាងនេះ​មានភូមិក្រូច ក្នុងស្រុកព្រៃឈរនោះជាដើម។ អាស្រ័យប្រឡាយចាស់ដូច្នេះហើយ បានជារាជការ​ខាង​កសិកម្មចាត់ចែងក្នុងពេល ៥-៦ឆ្នាំកន្លងទៅនេះ​ ធ្វើជាទំនប់មូយរក្សាទឹកទុកក្នុងធ្នារនេះ ​ឲ្យរឹតតែច្រើន​ឡើងសម្រាប់បន្ថែមកម្លាំងឲ្យហូរទៅតាមប្រឡាយដែលគេជីកធ្វើសំអាតជាថ្មី នាំទឹកទៅចាក់ឲ្យស្រែអ្នកស្រុក បានជាច្រើនពាន់ហិកតា ក្នុងស្រុកព្រៃឈរ និងស្រុកបារាយណ៍។

ប្រឡាយទឹកដែលហូរនាំទឹកត្រង់មកពីទិសខាងជើង កាត់មកខាងត្បូងធ្លាក់ចូលធ្នារធំរួចហើយក៏ឆ្ពោះទៅ​លិច​​ត្រង់ទៅវិញ ដូចនេះប្រឡាយទឹកត្រង់ទឹកឆាមានសណ្ឋានបីដូចជាកែងជាងឈើ ជាកន្លែងដែល​គេងូត​ទឹក​លេង​សព្វថ្ងៃ គឺនៅចំត្រង់កែងនោះឯងបើនរណាចូលចិត្តទឹករាក់ក៏ងូតក្នុងប្រឡាយចាស់ខាងជើងទំនប់ព្រោះ​ប្រឡាយនេះ បាតក្រោមមានទទឹងប្រមាណជា៤ឬ៥ម៉ែត្រដែរ។ ទឹកថ្លាឈ្វេងមើលឃើញបាតរាបស្មើ ដែល​មាន​កូនថ្មដុំតូចៗ តម្រៀ បត្រៀបត្រា​គួរឲ្យចង់រើសយកមកមើលឬអង្អែលលេង ​កូនត្រីទាំងហ្វូងៗហែល​ចា្រស់​ទឹកហូរប្រដេញគ្នា។ ឯអ្នកដែលចេះហែល ចូលចិត្តហែលលេងក្នុងផ្ទៃទឹកជ្រៅផ្នែកខាងត្បូងទំនប់ ដែល​ជាធ្នារ​ទឹកធំល្ហល្ហាច។ ជុំវិញរង្វះមាត់ទឹកមានដើមឈើខ្ពស់ៗស្រោងស្រឹង ដុះខ្នាន់ខ្នាប់នាំឲ្យបានជាជម្រក​នៃទេស​ចរណ៍ដែលទៅលេងកម្សាន្តផង និងជាទីជ្រកនៅ​នៃសត្វបក្សាបក្សី ​ដែលស្រែកឆ្លើយឆ្លងគ្នា បញ្ចេញសូរ​ចំ​លែកៗ​រឹតតែបង្កើនដួងចិត្តពួកទេសចរ ណ៍ឲ្យអណ្តែតអណ្តូងថែមទៀតផង។

យើងចូលទៅកំសាន្ត ក្នុងបរិវេណគុកគុហាបុរាណនេះ យើងប្រទះឃើញរាងរៅជាបួនជ្រុងទ្រវែង ​បែរមុខ​ឆ្ពោះ​ទៅខាងកើតចំទ្វារចូលពីខាងកើត ឯខាងជើងនិងខាងត្បូងមានតែបង្អួចទេ។ សព្វថ្ងៃជញ្ជាំងជុំវិញ នៅល្អនៅ​ឡើយទេ មានដើមឈើធំៗដុះពីលើនោះបន្ថែមទៀត។ រីឯដំបូល ឬកំពូលប្រាង្គវិញ គ្មាននៅសល់បន្តិចទេ

សព្វថ្ងៃ​នៅតាលហាលរកឲ្យយើងសន្និដ្ឋានថា តើប្រាង្គគុហានេះ ពីដើមឡើយមានកំពូលដូច្នេះ ឬដូច្នោះ ពុំ​បាន​​ឡើយ ឃើញមានតែថ្មធ្លាក់ ​មកគរនៅកណ្តាលបរិវេណ តែមានថ្មខ្លះមានរាងរៅទំនងជាថ្នាក់កំពូល​គឺ​ក្បាច់​​ត្របក ឈូក ដែលគេសម្រាប់បន្តុបធ្វើជាកំពូលប្រាង្គ ធ្លាក់មកគរលាយឡំជាមួយថ្មដទៃទៀត​ផងដែរ។​

ទំហំតួប្រាសាទនេះ មានបណ្តោយប្រមាណ ២០ម៉ែត្រ ទទឹង១៥ម៉ែត្រប៉ុណ្ណោះ។ ​ដុំថ្មទាំងនោះ​ភាគច្រើន​ជា​ថ្ម

បាយក្រៀមពុំសូវមានថ្មសំលៀង ដែលឆ្លាក់ជាក្បាច់ក្បូរឆើតឆាយអ្វីឡើយ ប្រទះឃើញតែផ្តែ«Linteau»​មួយដែលមានឆ្លាក់ជារូបព្រះនារាយណ៍នៅចំកណ្តាលនិងក្បាច់ស្លឹកភ្ញឹកនៅព័ទ្ធព័ន្ធជុំវិញ។ការទស្សនាបុរាណដ្ឋាននេះធ្វើបានស្រួលតែនៅរដូវប្រាំងជាជាងរដូវវស្សា ហើយពេលថ្មើរមាណក៏មិនក្តៅ ព្រោះមានដើមឈើ​ធំៗ​​ត្រជាក់ត្រឈៃ ប៉ុន្តែពេលល្ងាចឆាប់ងងឹតបន្តិច​ដោយសារម្លប់ឈើធំទាំងនោះ។ ​ភាគច្រើនអ្នកទស្សនា​ទី​កន្លែងនេះ គេចូលចិត្តទៅ នៅពេលព្រឹកប្រមាណជាម៉ោង៨-៩ ព្រោះបានឱកាសវែងបន្តិច គឺទៅដល់ហើយ​គេទស្សនាទីបុរណទាំងនេះ ឲ្យសព្វគ្រប់រហូតដល់ម៉ោង១១-១២ថ្ងៃត្រង់ បន្ទាប់មកគេរៀបម្ហូបម្ហារអាស្រ័យ​តាមបែបដើរព្រៃ អាស្រ័យរួចគេសម្រា កដេកលេងក្រោមដើមឈើដ៏ត្រជាក់ត្រឈៃរហូតម៉ោង២-៣ទើប​ក្រោក​ឡើងងូតទឹកលេងលុះដល់ម៉ោង៤-៥រសៀល ទើបចេញដំណើរត្រឡប់មកលំនៅវិញ៕

 

No comments

Powered by Blogger.