តាមវចនានុក្រមសម្តេច ជួនណាត ថាក្រឡាន មានប្រភពដើមចេញពីខ្មែរ
ភ្នំពេញៈ
ដោយ៖ សេង ស៊ីដារ៉ូ
ពាក្យថា ក្រឡាន មានន័យថា ប្រាក់រៀល ឬ ប្រាក់កាក់ដែលហោសណ្ឋានជាក្រឡាន ក៏ហៅ«ក្រឡាន»ដែរ។
នំក្រឡាន គឺជា របស់ខ្មែរតាំងពីដូនតាមកម្ល៉េះ តាមវចនានុក្រមសម្តេចជួនណាត ក្រឡាន មានន័យថា បាយដំណើបចម្អិនដោយបំពង់ឬស្សីស្រស់ មានលាយអំបិល គ្រប់សណ្តែត និងខ្ទិះដួងជាដើម។ ប្រាក់រៀលឬប្រាក់កាក់ ដែលហោសណ្ឋានជាក្រឡាន ក៏ហៅក្រឡានដែរ ក្រឡាន ១ប្រាក់កាក់ មួយក្រឡាន។
ក្រឡាន ដែលភាគច្រើនមាននៅក្នុងខេត្តសៀមរាប និងកំពង់ធំ ក៏ត្រូវបានជួបប្រទះ នៅខេត្តសូរិន្ទ្រ បុរីរម្យ ស៊ីកសាកេត ដែលមានតាំងពីយូរយាណាស់មកហើយ នៅតែពេញនិយមនៅឡើយ។ ហើយប្រភពនំនេះ ក៏មានការពេញនិយមដោយជនជាតិភាគតិចក្នុងខេត្តក្រចេះ និងស្ទឹងត្រែងដែរ។
ជនជាតិខ្មែរ នៅក្នុងភូមិភាគីឥសាន នៃប្រទេសថៃ បច្ចុប្បន្នប្រហែលជាបានចម្លងប្រពៃណីនេះ ពីខ្មែរ ព្រោះ ថាក្រឡាន បច្ចុប្បន្នកំពុងតែល្បីឈ្មោះពេញខេត្តសៀមរាប ដែលស្ថិតមិនឆ្ងាយប៉ុន្មានពី ខេត្តសុរិន្ទ្រ បុរីរម្យ និងស៊ីសាកេតនោះឡើយ។
ក៏ប៉ុន្តែយើងបានកែប្រែទស្សនៈខាងលើនេះ ភ្លាមដែល យើងយល់ថា ពុំត្រឹមត្រូវសមហេតុផលនោះទេ ព្រោះ ខ្វះមូលដ្ឋានវិទ្យាសាស្ត្រ។ ផ្ទុយទៅវិញយើង ត្រូវកត់សម្គាល់ថា ទាំងខ្មែរលើ ដែលរស់នៅលើជួរភ្នំដងរែក ទាំងខ្មែរក្រោម ឬខោម(ខំ) ហៅដូចជនជាតិថៃ ដែលស្ថិតនៅផ្នែកខាងក្រោមនៃជួភ្នំ ខាងលើនេះ សុទ្ធសឹងតែមានទំនៀមទម្លាប់ប្រពៃណីវប្បធម៌ដូចគ្នា បើទោះបីជាសព្វថ្ងៃនេះ តំបន់ខ្ពង់រាប នគររាជ ត្រូវបានផ្តាច់ចេញពីមាតុភូមិខ្មែរ ជាពិសេសក្រោយពីការបង្កើត នូវរដ្ឋថៃដំបូងបអង្អស់ ចាប់តាំងពីសវទី១៣។ ដោយសារតែភាគ ច្រើនជនជាតិនៅក្នុងខេត្តទាំងនោះ នៃប្រទេសថៃ មានដើមកំណើតខ្មែរ ដូច្នេះយើងពុំអាចថាខ្មែរដើម នៅលើខ្ពង់រាប គររាជ បានខ្ចីពីខ្មែរនោះទេ។
មានន័យថា ក្រឡាន មានប្រភពវប្បធម៌ពីខ្មែរតែមួយ ដោយសារតែប្រការនេះ ហើយទើបសហគមន៍ខ្មែរទាំងនោះ ដូចនៅក្នុងព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា នៅតែបន្តមរតកវប្បធម៌ដូនតា រហូតមកដល់សព្វថ្ងៃនេះ។
វិធីធ្វើក្រឡាន ដោយប្រើបំពង់ឬស្សី មិនខុសគ្នាទេ។ ក៏ប៉ុន្តែសព្វថ្ងៃនេះ អ្នកស្រុកប្រាសាទ ក្នុងខេត្តសុរិន្ទ្រ នៅពេលលក់ គេមិនភ្ជាប់បំពង់ឬស្សី ជាមួយនោះទេ។ ទន្ទឹមនឹងនេះ យើងបានរកឃើញថា សហគមជនជាតិថៃដើម នៅភូមិភាគខាងត្បូង នៃប្រទេសចិន បច្ចុប្បន្ន ពុំមានការផលិត ឬនិយមក្រឡាន ដូចជនជាតិខ្មែរឡើយ។
ម្យ៉ាងវិញទៀត យើងក៏បានកត់សម្គាល់ផងដែរថា ជនជាតិថៃ ក្នុងព្រះរាជាណាចក្រថៃ បច្ចុប្បន្ន ក៏បានប្រើពាក្យក្រឡាន ដែលជាពាក្យខ្មែរ ដើម្បីហៅប្រភេទនំខាងលើនេះដែរ។ ម្ល៉ោះហើយ យើងអាចសន្និដ្ឋានបានថា ជនជាតិថៃ បានស្គាល់ក្រឡាន តាមរយៈជនជាតិខ្មែរ តែចំណុចដែលសំខាន់ជាងគេបំផុតនោះ គឺជនជាតិ បងប្អូនខ្មែរលើ នៅគោរពប្រពៃណីនេះ តរៀងមក។ យើងអាចចាត់ទុកថា ក្រឡានជាមរតកវប្បធម៌ខ្មែរពិតមែន៕
ដោយ៖ សេង ស៊ីដារ៉ូ
នំក្រឡាន គឺជា របស់ខ្មែរតាំងពីដូនតាមកម្ល៉េះ តាមវចនានុក្រមសម្តេចជួនណាត ក្រឡាន មានន័យថា បាយដំណើបចម្អិនដោយបំពង់ឬស្សីស្រស់ មានលាយអំបិល គ្រប់សណ្តែត និងខ្ទិះដួងជាដើម។ ប្រាក់រៀលឬប្រាក់កាក់ ដែលហោសណ្ឋានជាក្រឡាន ក៏ហៅក្រឡានដែរ ក្រឡាន ១ប្រាក់កាក់ មួយក្រឡាន។
ក្រឡាន ដែលភាគច្រើនមាននៅក្នុងខេត្តសៀមរាប និងកំពង់ធំ ក៏ត្រូវបានជួបប្រទះ នៅខេត្តសូរិន្ទ្រ បុរីរម្យ ស៊ីកសាកេត ដែលមានតាំងពីយូរយាណាស់មកហើយ នៅតែពេញនិយមនៅឡើយ។ ហើយប្រភពនំនេះ ក៏មានការពេញនិយមដោយជនជាតិភាគតិចក្នុងខេត្តក្រចេះ និងស្ទឹងត្រែងដែរ។
ជនជាតិខ្មែរ នៅក្នុងភូមិភាគីឥសាន នៃប្រទេសថៃ បច្ចុប្បន្នប្រហែលជាបានចម្លងប្រពៃណីនេះ ពីខ្មែរ ព្រោះ ថាក្រឡាន បច្ចុប្បន្នកំពុងតែល្បីឈ្មោះពេញខេត្តសៀមរាប ដែលស្ថិតមិនឆ្ងាយប៉ុន្មានពី ខេត្តសុរិន្ទ្រ បុរីរម្យ និងស៊ីសាកេតនោះឡើយ។
ក៏ប៉ុន្តែយើងបានកែប្រែទស្សនៈខាងលើនេះ ភ្លាមដែល យើងយល់ថា ពុំត្រឹមត្រូវសមហេតុផលនោះទេ ព្រោះ ខ្វះមូលដ្ឋានវិទ្យាសាស្ត្រ។ ផ្ទុយទៅវិញយើង ត្រូវកត់សម្គាល់ថា ទាំងខ្មែរលើ ដែលរស់នៅលើជួរភ្នំដងរែក ទាំងខ្មែរក្រោម ឬខោម(ខំ) ហៅដូចជនជាតិថៃ ដែលស្ថិតនៅផ្នែកខាងក្រោមនៃជួភ្នំ ខាងលើនេះ សុទ្ធសឹងតែមានទំនៀមទម្លាប់ប្រពៃណីវប្បធម៌ដូចគ្នា បើទោះបីជាសព្វថ្ងៃនេះ តំបន់ខ្ពង់រាប នគររាជ ត្រូវបានផ្តាច់ចេញពីមាតុភូមិខ្មែរ ជាពិសេសក្រោយពីការបង្កើត នូវរដ្ឋថៃដំបូងបអង្អស់ ចាប់តាំងពីសវទី១៣។ ដោយសារតែភាគ ច្រើនជនជាតិនៅក្នុងខេត្តទាំងនោះ នៃប្រទេសថៃ មានដើមកំណើតខ្មែរ ដូច្នេះយើងពុំអាចថាខ្មែរដើម នៅលើខ្ពង់រាប គររាជ បានខ្ចីពីខ្មែរនោះទេ។
មានន័យថា ក្រឡាន មានប្រភពវប្បធម៌ពីខ្មែរតែមួយ ដោយសារតែប្រការនេះ ហើយទើបសហគមន៍ខ្មែរទាំងនោះ ដូចនៅក្នុងព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា នៅតែបន្តមរតកវប្បធម៌ដូនតា រហូតមកដល់សព្វថ្ងៃនេះ។
វិធីធ្វើក្រឡាន ដោយប្រើបំពង់ឬស្សី មិនខុសគ្នាទេ។ ក៏ប៉ុន្តែសព្វថ្ងៃនេះ អ្នកស្រុកប្រាសាទ ក្នុងខេត្តសុរិន្ទ្រ នៅពេលលក់ គេមិនភ្ជាប់បំពង់ឬស្សី ជាមួយនោះទេ។ ទន្ទឹមនឹងនេះ យើងបានរកឃើញថា សហគមជនជាតិថៃដើម នៅភូមិភាគខាងត្បូង នៃប្រទេសចិន បច្ចុប្បន្ន ពុំមានការផលិត ឬនិយមក្រឡាន ដូចជនជាតិខ្មែរឡើយ។
ម្យ៉ាងវិញទៀត យើងក៏បានកត់សម្គាល់ផងដែរថា ជនជាតិថៃ ក្នុងព្រះរាជាណាចក្រថៃ បច្ចុប្បន្ន ក៏បានប្រើពាក្យក្រឡាន ដែលជាពាក្យខ្មែរ ដើម្បីហៅប្រភេទនំខាងលើនេះដែរ។ ម្ល៉ោះហើយ យើងអាចសន្និដ្ឋានបានថា ជនជាតិថៃ បានស្គាល់ក្រឡាន តាមរយៈជនជាតិខ្មែរ តែចំណុចដែលសំខាន់ជាងគេបំផុតនោះ គឺជនជាតិ បងប្អូនខ្មែរលើ នៅគោរពប្រពៃណីនេះ តរៀងមក។ យើងអាចចាត់ទុកថា ក្រឡានជាមរតកវប្បធម៌ខ្មែរពិតមែន៕
Post a Comment